Fler kunder med Adwords

Google Adwords är ett utmärkt annonssystem för dig som vill att din hemsida ska synas i Googles annonsfält när folk söker på nyckelord som är relevanta för din hemsida. Det här är ett mycket effektivt sätt att marknadsföra sin hemsida eftersom folk nästan uteslutande använder just Google när de söker efter en produkt.

Var syns mina annonser?

Var dina annonser kommer att synas beror på vilken målgrupp du riktar dig till, var du själv vill att de ska synas och vilken sorts annonser du vill skapa. Det vanligaste är att annonserna hamnar:

  • Ovanför sökresultaten i Googles sökmotor. Det är en utmärkt placering eftersom annonserna då hamnar högst upp på sidan.
  • Vid sidan av sökresultaten. Denna placering är också okej men är inte lika framträdande som ovanstående placering.
  • På hemsidor som använder sig av Google Adsense.

Fördelar med Google Adwords

  • Du kommer garanterat att synas på nätet, i alla fall då och då.
  • Du kan ändra dina annonser och annonstexter när som helst.
  • Du kan ta bort dina annonser när du vill.
  • Du ser hur många som klickat på din annons och kan analysera beteenden, till exempel vilka sökordskombinationer som funkar bäst. Det är riktigt bra.
  • Du betalar bara när någon klickar på annonsen och kan sätta en gräns för hur stort belopp du är villig att spendera per dag på Adwords.

Registrera dig och använd sökordsplaneraren

  1. För att kunna använda sig av Google Adwords måste du skapa ett Googlekonto om du inte redan har ett.
  2. När du har ett Googlekonto bör du fundera på vilka sökord du vill fokusera på. Fundera på vilka sökord som är viktigast för din sajt och testa dem i Google Adwords sökordsplanerare.
  3. Sökordsplaneraren är guld värd för där kan du se hur många som söker på vissa nyckelord och sökordskombinationer. Det ger en vink om hur goda chanser du har att någon ska upptäcka din sajt när de använder ett visst sökord eller en kombination av sökord. Du kan även få förslag på heta sökord i planeraren som du kan använda dig av.
  4. I sökordspaneraren ser du även hur mycket du får betala per klick för de sökord du funderar på att välja. Det kan handla om några kronor, men för extremt konkurrensutsatta sökord som till exempel ”smslån” kan du få betala så mycket som 79 kr per klick, vilket är ett extremfall.

Skapa en kampanj i Adwords

När du ska skapa en specifik kampanj för en hemsida gör du såhär:

  1. Välj en lämplig budget som du anser att du har råd med.
  2. Skapa dina annonser och se till att skriva en kort men riktigt säljande text. Denna text syns i din annons och om den är riktigt bra ökar du chansen för att folk ska klicka på den.
  3. Välj ut de sökord du såg funkade bäst i Adwords med hänsyn till din budget.
  4. Fyll i dina personuppgifter och välj hur Google Adwords ska fakturera dig. I Sverige drar man pengarna från ditt registrerade kreditkort.

Webbhotells.se önskar dig lycka till!