Att synas på webben

Sedan ganska många år är det en självklarhet för företag, både stora och små att finnas på webben. Det är där presumtiva kunder letar efter lämpliga konsulter eller entreprenörer att anlita i alla möjliga sammanhang. På senare år har det blivit allt vanligare att en Facebooksida har fått ersätta den konventionella webbsidan. En Facebooksida erbjuder ofta mer interaktion och direktkontakt med kunderna och kanske uppdateras med nya inlägg vilket är utmärkt. Men det kan ändå inte ersätta den konventionella webbsidan med dess möjligheter att presentera verksamheten i ord och bild på ett genomtänkt sätt.

Bygga webbsida

Många nyblivna företagare vill spara på kostnaderna och försöker göra sin webbsida själv. Visst går det, det finns en hel del webbhotell och tjänster som gör det ganska enkelt att publicera information på nätet. Men vilken information ska egentligen finnas där? Hur gör man för att kunderna ska hitta just den sidan bland många andra i samma bransch? Vad finns det för knep för att göra webbsidan både tilltalande och lättanvänd? Allt det här finns det många olika svar på och de som kan svara är personer som yrkesmässigt bygger webbsidor. De har den kunskap och kompetens som behövs för att lyfta fram ditt företags fördelar, de kan skapa en grafisk profil och de kan också det här med sökmotoroptimering. Det kostar en slant, men det blir en helt annan kvalitet på slutresultatet. Jämför din webbsida med en butiks skyltfönster. Visst går det att lägga fram produkterna så de syns, men ett proffs kan designa på ett helt annat sätt och göra det så lockande att kunden går in i butiken.

Välja webbhotell

När du bestämd dig för hur du vill göra med din blivande webbsida är det dags att välja webbhotell. Det finns väldigt många att välja på, alla med sina erbjudanden, paket och tjänster. Ett tips är att välja ett webbhotell som kan växa med din verksamhet. Du kanske inte behöver alla resurser i början, men när din verksamhet expanderar, det blir fler besök på webben, nyhetsbrev, kanske en webbshop, bokningssystem eller liknande behövs på sikt. Då ska det gå att bygga ut utan att du ska behöva byta webbhotell. Visserligen går det att byta, men det innebär ofta väldigt mycket merarbete eftersom all information måste flyttas och kanske struktureras om i samband med bytet.

Domän och webbadress

Den som väljer att bara ha en Facebooksida behöver inget eget domännamn, däremot går det att ge sidan ett namn som relaterar till verksamheten på något vis, annars sätter Facebook ett automatgenererat namn på den. Ska du däremot ha en sida på webben är det nästan nödvändigt att också ha en egen domän. Webbhotellen erbjuder domännamn och du väljer själv vilket du vill ha så länge ingen annan har ett likadant. Det kan gå att använda svenska bokstäver även om det kan orsaka problem i vissa fall. Du kan också välja bland olika så kallande toppdomäner beroende på din verksamhet. Vanligt i Sverige är att helt enkelt välja SE som toppdomän, men det finns också många andra alternativ som INFO, EU, ORG och mycket annat. Du ska ha dels domännamn (MITTFORETAG) och en toppdomän som tillsammans bildar din webbadress, till exempel WWW.MITTFORETAG.INFO. En bra webbadress är lätt att komma ihåg och gärna också ganska kort. Titta på hur andra gjort så får du inspiration till vad som passar dig bäst.

Tips när du ska välja webbhotell och ett bra domännamn

Varför det inte räcker med en Facbooksida och hur du ska tänka när du väljer webbhotell, skapar hemsida och väljer domännamn för din verksamhet.

Lämna en recension

Din email publiceras inte.

Betygsätt webbhotellet