Skaffa hemsida till din Youtubekanal

Om du har en Youtubekanal kan det vara riktigt smart att kombinera den med en hemsida. Då kan du driva webbhandel, fördjupa dig inom ditt ämne och även få fler besökare. Ju fler plattformar du har, desto större chanser har du att nå ut.

Egen hemsida

Det är oerhört enkelt att skaffa hemsida: Du går bara in på ett webbhotell och köper hosting och domännamn. Sedan är du igång. Känner du att du är lite osäker på hur du ska bygga upp din sajt eller att du vill ha mer avancerade program som en webbshop kan det vara smart att satsa på ett webbhotell med chattjänst 24/7, som Miss Hosting. Det är också mycket fördelaktigt om ditt domännamn är detsamma som namnet på din Youtubekanal. Om det inte är möjligt att få till exakt bokstavskombination, så bör du hålla det så nära som möjligt. Det är för att du ska kunna bygga upp ett eget varumärke, företag, på internet. Då kommer du kunna tjäna mer pengar. Eller nå fler personer om ditt mål med din YouTubekanal är att berätta om något särskilt eller lyfta upp ett ämne som du tycker är viktigt.

Webbshop

Varför är det då så smart att kombinera din Youtubekanal med en hemsida? Jo, du kan göra så mycket mer. Låt oss säga att du har en YouTubekanal som handlar om teknik. Du får då reklamintäkter via Youtube (AdSense), kanske har du också har affiliatelänkar nedanför din Youtubekanal och en merchhylla. Men du är tämligen begränsad vad gäller hur mycket som du kan sälja. Om du har en egen sajt kan du ha en webbshop. Då berättar du om olika teknikprylar, som drönare, kameror eller datorer på din Youtubekanal, och sedan hänvisar du dina tittare till din webbshop. Webbshop, tänker du kanske? Det tar ju jättemycket tid att driva handel på nätet. Ja, det gör det, men du måste inte driva en riktig webbshop där du tar hand om prylarna och logistik. Istället kan du enkelt skapa en e-butik där du bara är återförsäljare för andra företag och gör reklam för dem. Låt oss säga att du har en film om drönare. Du måste ju köpa din drönare någonstans. Se då till att du kan vara affiliate åt den drönarmodell som du testar. Då testar du din drönare, sedan hänvisar du till din webbshop. Men det är inte du som tar hand om logistik och frakt, utan företaget som du gör reklam åt. Din webbshop är alltså egentligen ett skyltfönster. När någon handlar från dig så får du provision. Ett väldigt smart och enkelt sätt att få passiv inkomst på.

Du kan också skapa en egen webbhandel och sälja saker som du antingen importerar eller producerar själv. En riktig e-butik. Du ansvar för logistik, men kan ofta använda en smart betallösning från ditt webbhotell. Med en riktig e-butik kan du bygga upp ett företag. Om du virkar hundkläder, skapar utelampor i smide eller täljer smörknivar är det smart att kunna sälja dina produkter online. Vissa personer har rent av lyckats göra sin hobby till heltidssysselsättning. Om du har en Youtubekanal om virkning eller smide, så skapar du en webbshop och hänvisar dina tittare dit.

Olika besökare

Om du har en riktig bra idé som du vill framföra och berätta om så vill du nå så många som möjligt.

Det kan handla om djur, att leva mer ekologiskt, ett annat land, din tro eller så driver din idrottsförening en Youtubekanal. Då är det riktigt smart att kombinera Youtubekanalen med en hemsida. Människor är olika. Vissa gillar att se snabba klipp och sedan titta på en ny film. Andra vill fördjupa sig, få läsa långa texter – om samma ämne. På din hemsida kan du skapa en blogg där du skriver långa och informativa texter för de personer som verkligen vill fördjupa sig. Youtubekanalen och hemsidan kommer tillsammans medföra att du kommer kunna nå så många fler intresserade personer, då vi tycker om att tillgodogöra oss kunskap på olika sätt.

Som företagare

Om du är företagare är det väldigt viktigt att kombinera Youtubekanalen med en hemsida. Dels bör alla företagare ha en hemsida så att folk som letar efter deras produkter och tjänster lätt kan hitta dem. Dels kan du lättare sälja saker på din hemsida än om du endast säljer på din Youtubekanal. Dock är en Youtubekanal ett väldigt bra marknadsföringsverktyg för att få fler besökare till ditt företag. Om du är en företagare som inte har en Youtubekanal är det en god idé att starta en kanal. Idén med Youtubekanaler är att du ger människor god information och lösningar på deras problem. Du ska alltså inte berätta om ditt företag, för det är det ingen som googlar på, utan folk googlar på sina problem. Men när de då googlar på hur de ska skapa en snygg festfrisyr, klippa tassarna på hunden eller byta olja i bilen, så kommer de till din hemsida eller Youtubekanal, alltså ditt företag. Då får du reklam och du skapar en relation till tittaren. I långa loppet brukar den relationen resultera i fler kunder.

Vikten av bra rubriker

Du vill ju så klart att många ska surfa in på din hemsida. Då är det viktigt att du skriver bloggartiklar med bra rubriker. På samma sätt som en Youtubefilm måste ha den rätta rubriken och en snygg/passande thumbnail för att folk ska klicka, så måste också bloggartiklar ha bra rubriker för att intressera folk. Vad är då en bra rubrik? Det är en rubrik som besvarar folks frågor. Det spelar ingen roll om du är en fotbollsförening, ett företag, en kyrka, driver en frisörsalong eller om du vill berätta om proteinrik mat, så måste du skriva rubriker som hänger ihop med vad din målgrupp kan tänkas söka på. För en fotbollsförening kan det vara rubriker som “Så dribblar du bättre” eller “3 tips för att öka konditionen som fotbollsspelare”. Det är viktigt att rubriken tydligt förklarar vad blogginlägget handlar om – och att bloggartikeln också verkligen handlar om det. Försök aldrig lura folk till din sajt med klickbeten. Det har också visat sig att artiklar med siffror, som “23 vandringstips”, är mycket populära.

Skaffa hemsida till din Youtubekanal och få fler besökare

Kombinera din Youtubekanal med en hemsida, så kan du bygga upp ett eget varumärke. Du kan enkelt skapa en webbshop och sälja produkter på din sajt.

Lämna en recension

Din email publiceras inte.

Betygsätt webbhotellet