Domännamn

Hur viktigt är ett bra domännamn?

Ditt domännamn är minst sagt viktigt för din verksamhet. Oavsett om du vill skapa en blogg, webbshop eller en hemsida åt ditt företag kommer domänen att vara av stor betydelse. I den här artikeln tittar vi på hur viktigt det egentligen är att välja ett bra domännamn och varför.

Varför är det viktigt att ha ett bra domännamn?

Rätt domän kommunicerar rätt image

Om du är intresserad av att hitta en domän har du säkert märkt att det finns kostnadsfria alternativ. De erbjuds av bland annat WordPress och kan se ut till exempel så här:

lisbak.wordpress.com

Den här typen av domän rekommenderas inte om du vill ge ett professionellt och seriöst intryck, eftersom det är tydligt att domänen är en gratisdomän. En konsument kan därför fråga sig varför ett seriöst företag, en seriös webbshop eller annan aktör inte skulle investera en slant i sin egen image. Om du inte värdesätter dig själv, varför skulle kunden göra det?

Vad bör du tänka på när du registrerar ditt domännamn?

Konsumenter och andra parter känner antagligen inte dig eller din verksamhet personligen, varför det är A och O att ge ett professionellt och förtroendeingivande intryck. Ditt domännamn är ditt visitkort på nätet.

En strategiskt vald domän attraherar kunder

När du väljer en kort domän som lämpar sig för din verksamhet kan den enkelt memoreras av kunder. Om domänen är lite rolig är det ibland ännu större chans att konsumenter surfar in på den. Låt oss säga att du driver en matblogg och väljer någon av domänerna nedan:

mumsigt.se

nyttigmat.se

godmat.se

Samtliga är domäner som är enkla att komma ihåg. Dessutom är de inte så långa, vilket är ett stort plus. Om domänen är väldigt lång kan det kännas tråkigt och jobbigt för konsumenter att skriva in den i sökfältet. Detsamma gäller om domänen låter konstigt, till exempel om du väljer ett långt latinskt ord eller något som kan tolkas som tokigt.

Bra domännamn stärker ditt varumärke

Oavsett vilken typ av verksamhet du driver kan man säga att du har ett varumärke. Att presentera sig på ett värdigt och positivt sätt är viktigt både för det multinationella företaget och den nya bloggaren. Därför är det viktigt att innehållet på din hemsida stämmer överens med den bild du vill ge av dig själv och din verksamhet. Det är viktigt att hemsidan reflekterar t.ex. dina högkvalitativa varor eller kompetenta tjänster.

Just domännamnet är av stor betydelse för ditt varumärke. Det är det första en besökare ser när han eller hon besöker din hemsida. Man kan uttrycka det som att domännamnet är ditt ansikte utåt på internet. Därför är det viktigt att det låter professionellt, framförallt om du driver ett företag, advokatbyrå eller liknande verksamhet. En domän som lyder “www.janneälskarjuridik.se” låter roligt, men det låter kanske inte så seriöst för en nystartad advokatbyrå.

Om du driver en blogg kan domännamnet var mer informellt eller roligt. Samtidigt bör det fortfarande kommunicera att du är seriös och kunnig inom ditt område. Domänen bör alltid förstärka ditt varumärke, inte stå i motsats till det.

Ditt domännamn påverkar din rankning på sökmotorerna

Ditt val av domännamn är också av betydelse för marknadsföring. Domänen bör göra det enkelt för besökare att förstå vad din verksamhet handlar om. Det är också vanligt, och ofta starkt rekommenderat, att välja en domän som innehåller ett bra nyckelord. Då förbättrar du din rankning hos sökmotorerna.

Säg att du väljer domänen godmat.com. Där har du två nyckelord, nämligen “god” och “mat”. Det innebär att när någon skriver “god mat” i till exempel Googles sökfält är det väldigt sannolikt att just din webbsida, www.godmat.com, dyker upp bland resultaten. Det är alltså klokt att även tänka på aspekter som rör SEO när du väljer ditt domännamn. Då blir det enklare för kunder att hitta just din hemsida.

Valet av TLD är av stor betydelse för målgruppen

TLD står för “Top-Level Domain” och med det menas den del av domänen som kommer efter punkten. Några exempel är .com, .se och .net. Även den här aspekten är viktig att tänka på, eftersom den avgör vilka grupper som kommer att besöka din hemsida.

Om du vill ha en svensk hemsida och vänder dig till svenska läsare kan du med fördel välja en domän som slutar på .se. Skulle du istället ha en webbshop och en plan om att vända dig till flera länder i Europa, eller kanske till och med världen, är det klokare att välja .com. Då blir det tydligt att du riktar dig till flera länder och även konsumenterna kan snabbt förstå att dina varor och tjänster är tillgängliga för dem.

Hur viktigt är det att välja ett lämpligt domännamn?

Är det viktigt att välja ett bra domännamn? Hur viktigt är det egentligen och varför? I den här guiden hittar du svaren samt vad du bör tänka på.