Att välja domän

Du kanske har hört talas om att folk som bygger hemsidor eller som bloggar brukar använda sig av en domän. En domän är egentligen samma sak som ett domännamn och ett domännamn är samma sak som en webbadress (URL). Kort och gott, din domän är din webbadress.

I grund och botten är ett domännamn egentligen ett alias för ett IP-nummer. Varje sajt har ett unikt IP-nummer som leder besökarna rätt, men ett domännamn är betydligt lättare att komma ihåg än ett IP-nummer på 11 siffor. Dessutom säger ett domännamn något om sajten till skillnad från ett IP-nummer. Och hur kul vore det om en webbadress bestod av en hel drös med siffror istället för av ett domännamn?

Köpa domän

En domän är inte alls dyr. I normala fall betalar du runt 100 kronor per år för en ledig domän, ibland lite mindre, ibland lite mer. Priset för en och samma domän kan kosta olika mycket på olika webbhotell så ibland kan det löna sig att jämföra priserna mellan webbhotellen.

De flesta köper sina domäner på ett webbhotell eftersom det är mycket enkelt att skaffa en domän där. Du fyller i det domännamn du vill ha på webbhotellets hemsida och ser direkt om det är ledigt. Om domänen är ledig kan du köpa domännamnet och betalar för domänen en gång om året om du vill behålla den. När du har köpt domänen är det bara sätta igång att bygga din nya hemsida eller sätta igång och blogga.

Varje domän ligger under en så kallad toppdomän. Toppdomänens namn finns i den sista delen av webbadressen, till exempel .com eller .se. Den här sajtens fullständiga domännamn är webbhotells.se och .se är denna sajts toppdomän. Du kan själv välja vilken toppdomän du vill ha till ditt domännamn förutsatt att den är ledig.

Vilken domän ska jag välja?

När du ska välja ett domännamn väljer du naturligtvis ett namn du gillar och som du tycker passar din sajt. En del väljer domännamn som är sökmotorvänliga, det vill säga ett domännamn som innehåller din hemsidas viktigaste sökord.

När du ska välja en toppdomän bör du i första hand välja någon av toppdomänerna .se eller .com. Dessa toppdomäner ger ett mycket ett seriöst intryck och alla känner till dem. Om du ska ha en sajt på svenska som är riktat till svenska besökare kan du med fördel välja .se, men toppdomänen .com funkar också bra. Om du riktar dig till en internationell publik är .com det absolut bästa valet eftersom hela världens datoranvändare känner till den toppdomänen.

Om toppdomänerna .se eller .com är upptagna och du inte vill ändra på ditt domännamn brukar .net, .org och .nu funka bra. De flesta känner till dessa toppdomäner. Toppdomänen .nu kan dessutom ge ditt domännamn en extra touch, en vink om att någon ska göra något nu. Du kanske ha en hälsosajt som handlar om nyttig mat som heter typ ”ät hälsosamt” och med .nu i slutet blir det ju ”ät hälsosamt nu”.

Toppdomänen .info funkar utmärkt om du har en sajt som har syftet att ge information om något och toppdomänen .biz funkar bra om du har en sajt med businessanknytning. Toppdomänen .eu börjar bli något vanligare, men välj hellre någon av ovanstående toppdomäner om de är lediga.  Försvisso kan .eu funka rätt bra om du har en sajt som riktar sig till EU-medborgare, till exempel om du har en nätbutik som först och främst riktar sig till kunder inom EU.

Det finns många fler toppdomäner än de vi angivit, men dessa domäner är de vanligaste. Om du inriktar dig på besökare i ett specifikt land utanför Sverige kan du se om ditt domännamn finns ledigt på landets toppdomän, till exempel .dk om du vill ha en dansk toppdomän.